Over de leerkracht die dit ook zo graag wil doen met haar
groep.
En dat deze leerkracht hiermee in de groep en in zichzelf
investeert.
Hoe? Nou gewoon, door te doen. Ze hoeft alleen maar te kijken wat ik doe en dat na te doen. Het werkt precies zoals thuis en op school; De volwassene doet het voor en het kind doet dit na. Nu is dit iets anders dan het leren van een nieuw woord in groep 3 of zelf tanden poetsen thuis;
Hoe? Nou gewoon, door te doen. Ze hoeft alleen maar te kijken wat ik doe en dat na te doen. Het werkt precies zoals thuis en op school; De volwassene doet het voor en het kind doet dit na. Nu is dit iets anders dan het leren van een nieuw woord in groep 3 of zelf tanden poetsen thuis;
Dit is iets nieuws wat ik heb geleerd van Marijke
Sluijter; Initiator en ontwikkelaar van de opleiding Zinvol Tekenen.
Sinds de eerste keer dat ik op haar website kwam, zo’n 5
jaar geleden, ontstond in mij de wens om bij haar in opleiding te gaan. Waarom
ik dat wilde kon ik niet verwoorden. Ik denk om dezelfde reden als waarom ik de
opleiding Kindertolk ben gaan doen. Die opleiding gaf woorden aan wat ik voelde
bij de kinderen in mijn klas, een andere zienswijze, een probleem niet als
probleem zien, maar als mogelijkheid, een kans.
Zinvol Tekenen gaat juist niet om de woorden, wel om
communicatie. Het geeft woorden en beeld bij wat de innerlijke drijfveren van
iemand zijn. En kinderen beheersen nog niet alle woorden, zijn zelfs niet bezig
met woorden, zijn bezig met zichzelf en de wereld. En wie ze zíjn, ín die
wereld. Wij, volwassenen, hebben ons gevoegd naar die wereld. En laat kinderen
nou net diegenen zijn, die dat niet doen. Ha, daar had je niet van terug… Of
misschien wel. Enfin, ik denk dat ik juist daarom naar Marijke wilde.
En wat ben ik blij dat ik die kans kreeg. Van mijn
schoolleider destijds. Of eigenlijk van de vervangend schoolleider. Ik zag een
probleem en hij gaf me de kans. De kans die geleid heeft mijn eigen drijfveren
in beeld te krijgen, betekenisvol mijn nieuwe groep te begeleiden, zinvol met
elkaar in contact te zijn en zo te zorgen voor jezelf, voor de ander en voor je
omgeving (de peilers in visie op sociaal emotionele ontwikkeling binnen ‘onze’
school). En bovenal de kans om het onderwijs te verlaten, de kans om volledig
zelfstandig te ondernemen, de kans om de opleiding tot Docent Zinvol Tekenen en
Tekenspel te volgen. En nu krijg ik van Marijke de kans om mensen mee te nemen
in deze kansenstroom. Ze heeft vast gevoeld wat mijn nieuwe wens is, want
onlangs heeft ze me gevraagd of ik haar opleiding in België wil gaan geven.
Wow!
Voordat het zover is, is nog veel voorbereiding en
investering nodig. Samen met Marijke. En dat biedt wéér nieuwe kansen. Ik sta
te popelen…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten